Z prohlídky Letního paláce odjíždíme na oběd a poté na Pekingské západní osobní vlakové nádraží. Je největší v Asii. Půldruhou hodinu čekání (co kdyby se přihodilo něco neočekávaného v souvislosti s naším odjezdem) trávíme procházkami po obrovité hale. V pět hodin již vyrážíme ve směru jihozápad – do Sianu.
Vlak (mohu popsat především náš vagon) je velice dobře vybaven. V prostorných, pohodlných kupé jsou čtyři lůžka. Ve 2. třídě, kterou asi užívají především tuzemští pasažéři, cestuje osob o něco více (do vedlejšího vagonu jsem šel ze zvědavosti nakouknout).
Poprvé a naposledy si v Číně vaříme – přeléváme českou instantní stravu. Ve vlaku je během cesty několikrát roznášena a do snad dvoulitrových termosek rozlévána vařící voda. (Pitná voda v Číně: není doporučeno pít vodu z vodovodů, ani v hotelech… netestujeme pravdivost tohoto upozornění, používáme výhradně vodu z termosek na hotelových pokojích nebo kupujeme minerálku v obchodech).
Vlakové toalety jsou pravým opakem českých „nádražáckých“. Naprosto bez chyby. Také vedle umístěná „nerezová umývárna“ neustále udržovaná v čistotě, doplňovaná čistými papírovými a bavlněnými ručníky, mýdlem atd. Je vybavena třemi velkými nerezovými umyvadly a zrcadlem po celé šířce stěny. Zrcadlo je po celou cestu nablýskané. Jakoby byl někde ukryt personál, který soustavně kontroluje, čistí, doplňuje…
Sledujeme ubíhající krajinu, sem tam s vesnicí, či spíše skupinou hodně prostých až chudobných domků. Betonové zdi v blízkosti nádraží jsou popsány nějakými (zřejmě oficiálními) hesly.
Převážně rovinatý kraj, kterým projíždíme, se zdá být převážně zemědělským. Podmínky pro život tady asi nejsou jednoduché. Silnice zatím čekají na asfaltový nebo alespoň něčím zpevněný povrch. Je mi z toho co vidím kolem dost smutno. Okouzlující dojmy z výstavního Pekingu střídá tvrdá venkovská realita. Trochu mě vnitřně utěšuje, když zahlédnu na domcích televizní antény. Elektřina zde tudíž není problémem.
Je kolem osmé hodiny, za okny venku je ještě dost vidět. Co chvíli jedeme kolem velkých jam vzniklých odebíráním hlíny – později vidíme, že zemina je používána (asi) k vylepšení bonity vzdálenějších políček, jinde slouží coby materiál k výrobě cihel. Usuzujeme tak podle malých cihelen, kterých vidíme snad deset. Semtam zahlédneme pohřební mohyly.
Na nevelkých, ale precizně udržovaných pozemcích pracují ještě v tuto dobu rolníci. Je sice sobota, ale v zemědělských oblastech se prý pracuje každý den, od rána do večera. Zemědělská malovýroba je v Číně převážně soukromá. Přidělená políčka obhospodařují kompletní rodiny včetně příbuzných .
Začíná se stmívat, s kolegy v kupé si vyměňujeme dosavadní čínské zážitky a kolem půlnoci se snažíme usnout.
Po necelých 15 hodinách, převážně noční jízdy, moc jsme se nevyspali (nevíme proč – vlak téměř nedrncal), se ocitáme ve druhém pobytovém místě, Sianu.