Jsme zde teprve pár vteřin a už nás pozdravilo několik mladých lidí, ptají se odkud přijíždíme. Mezitím naše zavazadla jsou bleskově přestěhována do hotelové haly. Před hotelem i uvnitř se setkáváme s hotelovým personálem. Výhradně mladí lidé v moderních slušivých, nažehlených uniformách s čapkami na hlavách nešetří úsměvy. Zdraví nás anglicky (já je trochu překvapuji čínským pozdravením), při otevírání dveří i poskytování pozdějších dalších hotelových služeb se všichni mírně uklánějí. Pravidla předepsaného chování personálu, ale myslím, že všichni tito zaměstnanci si také velice váží pracovního místa. Nezaměstnost není v Číně malá.
Dostáváme čipové karty pro přístup do pokojů… ten náš – číslo 301 a je ve třetím patře. Máme zhruba tři hodiny na aklimatizaci, ubytování a osvěžení, ale nějak se nám ani nechce vybalovat, nejraději bychom hned šli poznávat Peking, Čínu, Asii.
Společně s námi jsou ve Volavce hotelovými hosty především Japonci a Američané, něco málo Francouzů, Španělů, Portugalců, Holanďanů… Tato skladba turistů je obdobná i pro další hotelové pobyty a místa turistických návštěv.
Po odpočinku, nezbytném „českém kafi“ připraveném na pokoji (ponorný vařič se nám hodil – korekci zásuvky jsme zatím nepotřebovali), opouštíme kolem 14 hodiny klimatizovaný pokoj. Vedro nás skoro omračuje, je snad ještě větší než v době příletu!
Vydáváme se na první prohlídku města, rozprostírajícího se na ploše větší než jedna pětina naší republiky. Doklady o existenci prvního člověka v těchto končinách hovoří o době pětset až šestset let zpátky. Dnes žije v Pekingu údajně 11 milionů obyvatel, další 3 miliony přijíždějí do metropole denně za prací.
Lenka nám předává další informace, mimo jiné o čínštině – oficiálním jazykem je „mandarínština“ užívaná hlavně na severovýchodě a jihozápadě země. Má osm hlavních nářečí rozdělených do mnoha podnářečí. Na venkově lidé hovoří převážně „místní čínštinou“.
Zpoza oken autobusu se mezitím snažíme co nejvíc vstřebávat atmosféru světového velkoměsta. Pátráme po „pověstných houfech“ cyklistů (v ulicích Pekingu údajně jezdí kolem 7 milionů bicyklů) v tuto hodinu se však příliš nejezdí. Jsme zhruba uprostřed pracovní doby (většinou od 9 do 17 hodin, s hodinovou přestávkou na oběd.
Zato kolem nás neočekávaná spousta osobních aut. Zejména „japončíci“, ale také VW Santana (snad každé třetí auto). K vidění jsou také Citroëny. V ulicích pojíždí spousta taxíků – nejčastěji Hyundai Accent, údajně jich prý je v hlavním městě evidováno 40 000. V dalších dnech si osobně ověřujeme, že nástupní taxa činí 10 Y; s novějším VW přijde ujetý kilometr na 2, se starším vozidlem na 1,6 Y. Cena benzinu se v době našeho pobytu pohybovala kolem 15 – 16 korun za litr. Jedeme po dvou, čtyř i víceproudých vozovkách, po jejichž obou stranách je jeden proud pro cyklisty…
Při přibrzdění jsme občas pozdravováni máváním a úsměvem Číňany čekajícími u auto a trolejbusových zastávek. Milé, v Čechách těžko představitelné.